Nooit meer bier of nooit meer vlees?

#groenemaandag

Dit klinkt misschien als een onmogelijke opgave, maar dan wordt het toch echt nooit meer bier. Vlees is heilig voor mij, ik ben een absolute carnivoor in hart en nieren. Net als een heel groot deel van de Nederlanders overigens. Uit onderzoek van Kantar TNS in opdracht van HelloFresh blijkt dat bijna 80% van de mannen hun gele rakker zouden opgeven als dat betekent dat ze anders nooit meer een broodje bal naar binnen mogen schuiven. Het kan echter geen kwaad om bijvoorbeeld één keer per week vlees te vervangen door groente. Niet omdat het moet, maar we weten zelf ook wel dat we soms een (paar) grammetjes teveel nuttigen.

Wat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse overheid: we eten gemiddeld te veel vlees en te weinig groente. De gemiddelde vleesconsumptie van Nederlanders is op dit moment volgens het RIVM zo’n 100 gram per dag en dat is ten opzichte van wat het Voedingscentrum voorschrijft (500 gram per week) nog zo’n 40 procent teveel. Een tikkeltje aan de hoge kant dus.

HelloFresh heeft een gezonde oplossing geïntroduceerd om je een zetje in de goede richting te geven: #groenemaandag. Dit is een initiatief om bewust één dag per week, bij voorkeur dus de maandag, een groenterijke maaltijd op tafel te zetten zonder vlees. De overige dagen kies je natuurlijk voor een kwalitatief goed stukje vlees of vis.

Creatief met groenten

We gaan je niet bekeren tot die ‘vegan’-cult, absoluut niet! Nee, maar wees eens creatief met groenten en sla gewoon één avondje per week dat geliefde stukje vlees over. Of er alternatieven zijn die wél lekker zijn? Natuurlijk! Je kunt seizoensgebonden groenten heerlijk variëren met allerlei soorten pasta- of rijstgerechten. Denk aan artisjok, pompoen of asperges, maar ook aan een frisse quinoasalade.

Er zijn zoveel groenten die je fantastisch kunt stomen, glaceren, gratineren, flamberen of stoven. Be creative en deel jouw groenterijke maaltijd van 13 maart t/m 14 april op social media met de hashtag #groenemaandag. Maak je ook nog kans om leuke prijzen te winnen.

Ik heb speciaal om #groenemaandag af te trappen, voor jou een smakelijk recept in elkaar gezet, wat je eenvoudig zelf kunt maken.

Challenge!

Zelf eet ik af en toe ‘per ongeluk’ een vleesloos gerecht. Dit zijn over het algemeen pasta’s waarbij ik inderdaad diverse groenten en kazen als vervanger neem. Met de bewustwording dat het bij mij ook wel iets minder kan, ga ik de uitdaging aan om 5 maandagen een groen gerecht te bereiden. Mijn foto’s zal ik delen op Instagram (@Kookslaaf). Doen jullie mee? Deel jouw groene gerecht via #groenemaandag. Dan maak je gelijk kans op toffe prijzen. Kijk voor meer informatie op hellofresh.nl/groenemaandag. Daar vind je overigens nog meer tips, tricks en groene gerechten. Genoeg inspiratie dus!


Recept voor #groenemaandag: Aardappelsalade

#groenemaandag

Dit heb je nodig (voor 4 personen):

– 400gr vastkokende aardappelen
– 2 sjalotten
– 1 appel
– 4 eetlepels zure room
– paar takjes verse bieslook
– paar takjes verse dille
– azijn
– peper en zout

En zo maak je het:

1. Schil de aardappelen en was ze goed schoon. Snij de aardappelen in carré-vorm (blokjes van 1 bij 1 centimeter).

2. Kook de aardappelblokjes in water met flink wat zout beetgaar. Koel de blokjes aardappel af onder een koude kraan. Leg ze vervolgens op een stuk keukenrol en laat ze uitwasemen.

3. Snipper de sjalotjes in fijne stukjes van een halve bij een halve centimeter (brunoise). Schil dan de appel en snij deze ook in brunoise. Je salade is meer in balans als de ingrediënten in mooie blokjes gesneden zijn. Voeg de gesneden sjalotjes en appel samen in een schaal en doe hier de aardappelblokjes door.

4. Spatel voorzichtig de zure room door de aardappelsalade. Snij de bieslook en de dille fijn, en meng deze kruiden vervolgens door de salade. Als final touch voeg je voorzichtig een paar druppels azijn toe, niet te veel! Breng op smaak met peper en zout, cheers!

Tip: Gebruik een garneerring om de salade een mooie ronde vorm te geven. Garneer daarnaast met wat sla en gedroogde paprika!

in Nieuws
Alex
Smaak, dat is voor mij het meest belangrijk. Of een recept nu super healthy of één grote caloriebom is, ik hou er van. Mijn recepten komen uit antieke kookboeken, van online blogs en uit de eigen keuken. Ik heb een zwak voor vers gebrande noten en ben grootliefhebber van likeuren. Oh, en bakken is echt mijn ding.

Related Posts